گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

آموزش زبان گیلکی چگونه باشد؟

يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۲:۰۱ ق.ظ

در زمینهٔ آموزش زبان گیلکی همیشه صحبت‌های بسیاری در مورد انتخاب یک «گویش معیار» و آموزش آن به همهٔ گیلکی‌زبانان صورت گرفته که همواره به نتیجه نرسیده و در عمل بیشتر از اینکه راه‌حل باشد، مانع حرکت و اقدام شده.

آموزش زبان گیلکی، با توجه به تنوع گویشی آن، به کتاب‌های متنوعی نیاز دارد که عده‌ای در عملی شدن آن تردید می‌کنند ولی این کار قابل اجراست.

زبان گیلکی گویش‌های مختلفی دارد که آموزش تمامی این گویش‌ها لازم است. گویش‌های مختلف زبان گیلکی، سرمایه‌های این زبان هستند. یکی از جلوه‌های زیبایی زبان گیلکی همین تنوع گویش‌هاست! هیچ یک از گیلکی‌زبانان، تا به امروز اعتراضی نسبت به چندگویشه بودنِ زبان خود نداشته بلکه «گیلکی‌زبان‌ها» همواره، به این تنوع گویشی افتخار کرده‌اند و آن را یکی از ویژگی‌های زبانشان «گیلکی» دانسته‌اند. بسنده کردن به آموزشِ تنها یک گویش در میان گویش‌های مختلف، زبان گیلکی را سُست خواهد کرد.

آموزش زبان گیلکی لازم است همگانی و دربرگیرندهٔ همهٔ گویش‌ها باشد و در تمامی مدارس مناطق گیلکی‌زبان به عنوان واحد درسی عمومی از مقطع ابتدایی تا سطوح پیشرفته به صورت هدفمند و آکادمیک انجام بگیرد.

طبیعتا کاری‌ست پرزحمت، که علاوه بر کتاب‌های متنوع به نیروی انسانی تعلیم‌دیده نیز نیاز دارد، ولی شدنی‌ست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هلأ بنأ نؤبه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی