گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

گالشی گویش یا لهجه‌ی مشخصی ندارد!

چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۰ ق.ظ

امروزه (چه عمدا چه سهوا) در محیط اینترنت یا حتی در دنیای واقعیت بسیار شنیده می‌شود که فلان واژه به گالشی فُلان می‌شود یا فلان واژه گالشی‌ست، اما اینطور نیست! تمام این واژگان گیلکی هستند و فقط صرف اینکه فلان واژه از دهان یک گالش درآمده است، به آن واژه هویت گالشی نمی‌بخشد؛ ممکن است کمی آن‌ورتر آن واژه از زبان یک برزگر که بر روی زمین کار می‌کند نیز شنیده شود که آن هم به آن واژه هویت برزگری یا گیلی نمی‌بخشد!

ذکر این نکته بسیار ضروری است که گالش‌ها در شهرهای مختلف به گویش‌های مختلفی سخن می‌گویند. مثلا گویش شخص گالش در ارتفاعات لاهیجان با گویش شخص گالش در ارتفاعات تنکابن بسیار متفاوت است. درواقع گالش‌ها با همان گویشی صحبت می‌کنند که در آن منطقه مرسوم است!

واژگانِ برآمده از گویشورانِ گالشِ زبان‌ گیلکی را نمی‌توان گالشی خواند؛ منسوب کردن این واژگان به گالشی این سوال را در ذهن به‌وجود می‌آورد منظور گویش کدام گالش‌هاست!؟ گویش گالش‌هایی که در ارتفاعات لنگرود یا رودسر می‌زیند یا آنهایی که در ارتفاعات سختسر یا حتی مازندران، در آمل یا ساری می‌زیند! برای مثال گالش‌ها در ارتفاعات لنگرود برای فعل "درست کردن" از مصدر "چاگودن" استفاده می‌کنند و در ارتفاعات سختسر همان مصدر "چاکوردن" واگویه می‌شود. حال به‌راستی کدامیک لهجه‌ی گالشی‌ست؟ چاگودن یا چاکوردن؟! جواب مشخص نیست. هر کدام از آن ‌دو می‌توانند جز جواب باشند. اما حقیقت امر این است که نمی‌توان هیچ‌یک از آن دو را لهجه یا گویش گالشی دانست. گالشی لهجه یا گویش مشخصی ندارد. هر گالشی بسته به شهری که در آن است، لهجه می‌گیرد.

اما این تعدد لهجه از چیست؟ گفتنی است همه‌ی این‌ها گیلکی‌اند. گویش‌های زبان گیلکی شهر به شهر تغییر می‌کنند. از هریک از این گویش‌ها هر واژه یا اصطلاحی در هر جای گیلان یا مازندران از هر قشری گالش یا غیر گالش می‌شنوید، آن واژه یا اصطلاح فقط و فقط گیلکی است و هیچ پسوند یا پیشوند دیگری نمی‌گیرد. واژگان تماما گیلکی‌اند، و این فرقی نمی‌کند چه آن واژه از زبان یک گالش بیرون آید و چه از زبان یک شکاربان یا برزگر شنیده شود.

  • بخساد

گالش

گالشها

گالشی

نظرات  (۳)

  • سیدرضا صادقی مقدم پور
  • زبانی به نام مازنی وجود ندارد خود مردم مازندران زبان خودرا گلکی مینامند واین زبان از نظر دستوری و واژگان با زبان گیلکی گیلان یکسان است ولی چون ادبیات و ارتباطات و نوشتار نبود این تفاوتهای اندک پیدا شد همین الان اگر شما به شهر بخارا یا سمرقند بروید میبینید اکثر مردم انجا فارس هستند ولی ما ایرانیان نمیتوانیم متوجه صحبت انها شویم  زیرا  لهجه خاص خودشان را دارند  این بیت شعر زبان گیلکی گیلان است کدام مازندرانی آنرانمی فهمد                                                                                                       هر کسا دار بزنن جنگلی حشمت نگونن       هرکی جنگل بخوسه میرزاکوچک خان نبونه                                                                                                               بنده خودم به هردوگیلکی گیلان و مازدران صحبت میکنم                                                              

    سید رضا صادقی مقدم پور در مازندران مردم به زبان طبری صحبت میکنند و این زبان گویش های بسیاری دارد که گلکی یکی از گویش های زبان طبری هست ولی در منطقه ای که من زندگی میکنم به زبانمون مازرونی میگیم و حتی برخی نواحی مازندران به زبانشان مازندی و کتولی و تاتی و گالشی و گلکی میگن و حتی اساتید معتقدند که لفظ گلکی توسط قوم طبری از مازندران وارد گیلان شده است چرا که در مازندران به روستایی های کشاورز گلک گفته میشه و به کوهنشین های دامدار گالش گفته میشه که در گیلان هم دقیقا به کشاورزان جلگه ای گیلک و به کوهنشین ها و دامداران گالش گفته میشه علاوه بر این بخشی از طبری ها به خودشان طالقونی و الیکایی و کتول میگویند و به زبانشون طالقونی و الیکایی و کتولی میگن. ضمنا به اعتراف مردم خود گیلان سکنه فومن زبان رودسر را متوجه نمیشن و سکنه رودسر هم زبان فومن را نمیفهمند ولی چون گویش رشتی شبیه به فارسی هست تمام آدم و عالم زبان شما رشتی ها را متوجه میشوند مثلا شما رشتی ها میگید بوگوفتید که همون بگفتید فارسی هست که در مازندران بوتنی میگن. زبان طبری قدیم دو گویش عمده داشتند یک گویش شبیه مازندرانی فعلی بود و یک گویش شبیه به گویش شرق گیلان بود که این دو گویش صرف متفاوت دارند.

    به نظر میرسد شما رشتی ها از اسم تاتی و گالشی و طبری و دیلمی در گیلان و از اسم مازندی و مازرونی و گالشی و تاتی و کتولی در مازندران ترس و هراس بسیاری دارید و سعی دارید این نام ها را از مازندران و گیلان حذف کنید. شاید در گیلان بتونید به جعل و تحریف بپردازید ولی در مازندران هیچ کاری نمیتونید انجام بدهید.

    آقای ناصر وحدتی که اهل گیلان  هست هم اذعان نموده که در گیلان طبری خوانی دارید در حالی که شما سال ها منکرش میشدید.

    در طرائف المقال هم ذکر شده که گیلانی ها از قوم طبری هستند و گیلان بخشی از طبرستان هست و مارکوارت هم اذعان نموده گیلکی گویشی از زبان مازندران هست و در گذشته هم گیلانی ها به زبان طبری صحبت میکردند و گویش گیلکی و گالشی و تاتی در گیلان ریشه در زبان طبری دارند.

    بقول نیما یوشیج شاعر طبری سرای مازندران: طبری منی می گپ مه گوائه.

     

  • گالش اشکورات
  • ما گالشیم چون به خودمون گالش میگیم و زبانمون گالشی هست چون به زبانمون گالشی میگیم. گالش ها نه گیلک هستند و نه مازنی هستند ما اصلا خودمونو گیلک و مازنی نمیدونیم. گیلکی گویش و لهجه مشخصی نداره فومنی یک چیز میگه رشتی یک چیز دیگه میگه لاهیجانی چیز دیگه میگه و بعضا گویشورانی که زبان خود را گیلکی یا مازنی یا تاتی مینامند درکی از زبان خود ندارند ولی این درمورد زبان گالشی صدق نمیکند ولی زبان گالش های سیاهکل و اشکورات و رامسر یکی هست و اختلاف چندانی وجود ندارد.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی