گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

ما در این نگارش به تقسیم‌بندی گویش‌های مختلف زبان گیلکی از سه منظر «جغرافیایی»، «مرزهای سیاسی» و «طایفه‌ای» می‌پردازیم.

 

الف. جغرافیایی

از منظر جغرافیایی-زبانشناسی زبان گیلکی به چهار گویش غربی، مرکزی، جنوبی و شرقی تقسیم‌بندی می‌شود.

۱. خاستگاه گویش‌های غربی زبان گیلکی مناطق غربی استان گیلان شهرهایی نظیر رشت، انزلی و فومن است.

۲. خاستگاه گویش‌های مرکزی زبان گیلکی مناطق شرقی استان گیلان و مناطق غربی استان مازندران شهرهایی نظیر لاهیجان، سیاهکل، رودسر، رامسر و تنکابن است.

۳. خاستگاه گویش‌های جنوبی زبان گیلکی مناطق جنوبی استان گیلان نظیر رودبار و  مناطقی چون طالقان و الموت در استان البرز است.

۴. خاستگاه گویش‌های شرقی زبان گیلکی مناطق مرکزی و شرقی استان مازندران نظیر نور، آمل، ساری و شهرهایی چون گرگان، شهمیرزاد و فیروزکوه در استان‌های همجوار است.

 

ب. مرزهای سیاسی

از منظر مرزهای سیاسی زبان گیلکی به دو ابرگویش گیلانی و مازندرانی تقسیم می‌شود.

در این تقسیم‌بندی گویش‌های گیلانی زبان گیلکی "گیلکی گیلان" و گویش‌های مازندرانی زبان گیلکی "گیلکی مازندران" نام می‌گیرند. و گویش‌های در حاشیه با نام‌های آن مناطق خطاب می‌شوند. مانند گیلکی طالقانی یا گیلکی الموتی

 

ج. طایفه‌ای

از منظر طایفه‌ای زبان گیلکی به سه گویش «تبری»، «دیلمی» و «گیلی» تقسیم‌بندی می‌شود.

۱. گویش تبری: این گویش از زبان گیلکی در حوزه‌ی فرهنگی تبرستان در استان مازندران و بخش‌هایی از استان‌های گلستان، سمنان و تهران واقع است. گویشوران این مناطق اغلب زبان خود را گلکی می‌نامند.

۲. گویش دیلمی: این گویش از زبان گیلکی در حوزه‌ی فرهنگی دیلمستان در غرب استان مازندران و شرق استان گیلان و همچنین در بخش‌هایی از استان قزوین واقع است. خاستگاه این گویش کوهستان‌‌های شرقی گیلان و استان‌های همجوار است.

۳. گویش گیلی: این گویش از زبان گیلکی در حوزه‌ی فرهنگی گیلان در استان گیلان واقع است. خاستگاه این گویش مناطق جلگه‌یی گیلان است.

 

نظرات  (۲)

به وبلاگم سر بزنید

دیلمی چه ربطی به گیلکی دارد هیچ دیلمی زبانش را گیلکی نمیداند و گیلکی نمی نامد. در دیلم مردم زبانشان را تاتی و گالشی و دیلمانی می نامند و بنابراین گویش های زبان دیلمی بر اساس اسم به گویش تاتی و گالشی و دیلمانی تقسیم میشود.

ما دیلمیان هیچگاه گیلک نبودیم و گیلک نخواهیم شد.

پاینده لنگرودی لفظ گیلک را در مفهوم کشاورز دشت نشین روستایی ترجمه کرده است که در واقعیت هم همین است در گیلان به جلگه نشین گیلک گفته میشه.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی