گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

آموزش مکالمه زبان گیلکی؛ درس دوم

شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱ ب.ظ

 

 درس قبلی

از کانال یوتیوبی ما دیدن کنید. 👇

https://youtube.com/channel/UCCtCvltr4pSysgGZPBvIbhA

درس دوم

 

بخش اول:

سعی کنید به گیلکی بگید "من اهل گیلان هستم."

این کار را قبل از شنیدن انجام دهید. ابتدا بگویید سپس گوش دهید.

بگید "من اهل گیلان هستم."

این میشه من اهل گیلانم. فرم فشرده: "مۊ گیلانˇ شئم"

این میشه "اهل کجایی؟" فرم فشرده: "کۊیه شئی؟"

- تۊ کۊیه شی هیسی؟ >> تۊ کۊیه شئی؟

- مۊ گیلانˇ شی هیسم >> مۊ گیلانˇ شئم.

سعی کنید بگید "اسم تو علیه؟"

بگید "اسم من علی نیست. من علی نیستم.".

حالا سعی کنید خودتان را به گیلکی معرفی کنید. بگویید اسمتان چیست و اهل کجایید.

 

بخش دوم:

    این به گیلکی میشه تو میتونی: "تۊ تۊنی"   /Tu tuni/

بگید "تو میتونی"

این میشه "میتونی گیلکی حرف بزنی؟" گوش و تکرار

- تۊنی گیلکی گب بزنی؟ (میتونی گیلکی حرف بزنی؟)

این میشه "حرف زدن": گب زأن gǝb za:n  

بگید "میتونی گیلکی حرف بزنی؟"

تۊنی گیلکی گب بزنی؟ (میتونی گیلکی حرف بزنی؟) 

  این  میشه من میتونم: "مۊ تۊنم"   /Mu tunǝm/

بگید "آره من میتونم."

- آها مۊ تۊنم. مۊ گیلکم. (آره من میتونم من گیلکم) Ahā mu tunǝm. Mu Gilǝk’ǝm

  مۊ گیلکم  >>  مۊ گیلک هیسم

 

بخش سوم:

 این به گیلکی میشه "من نمیتونم": مۊ مننم   /mu mǝnnǝm/

بگید "نمیتونم"

سعی کنید بگید "من نمیتونم گیلکی حرف بزنم"

مۊ مننم گیلکی گب بزنم. (من نمیتونم گیلکی حرف بزنم)

- مۊ مننم. مۊ گیلک نیئم. (من نمیتونم من گیلک نیستم) mu mǝnnǝm. Mu Gilǝk niyǝm

مۊ گیلکی فهمنم ولی مننم گب بزنم (من گیلکی میفهمم ولی نمیتونم حرف بزنم)

این میشه "میفهمم": فهمنم  famǝnǝm

بگید "من گیلکی میفهمم"

بگید "منم گیلکی میفهمم"

حالا بگید "منم گیلکی حرف میزنم."

 

جدول شماره ۵:

صرف مضارع فعل «تۊنسن» به معنی توانستن:

مثبت

منفی

تۊنم (میتونم) tunǝm

تۊنی (میتونی) tuni

تۊنه (میتونه) tunǝ

تۊنیم (میتونیم) tunim

تۊنین (میتونید) tunin

تۊنن (میتونن) tunǝn

مننم (نمیتونم) mǝnnǝm

مننی (نمیتونی) mǝnni

مننه (نمیتونه) mǝnnǝ

مننیم (نمیتونیم) mǝnnim

مننین (نمیتونید) mǝnnin

مننن (نمیتونن) mǝnnǝn

 

 

 

 

 

 

بخش چهارم:

گیلدا تۊ گیلکی؟ (گیلدا تو گیلک هستی؟) Gildā tu Gilǝk’i?

تۊ گیلکی؟ >> تۊ گیلک هیسی؟

آها مۊ گیلکم. (آره من گیلکم.) Ahq mu Gilǝk’ǝm.

- مۊ گیلانˇ شی هیسم. (من اهل گیلانم)  Mu Gilān ǝ ši hisǝm.

- گیلدا تۊ تۊنی گیلکی گب بزنی؟ (گیلدا تو میتونی گیلکی حرف بزنی؟)

- تۊ تۊنی؟ (تو میتونی ؟)

- آها، مۊ گیلکی بلدم. (آره من گیلکی بلدم.) aha mu Gilǝki bǝlǝd’ǝm

- مۊ گیلکی گب زنم (من گیلکی حرف میزنم) mu Gilǝki gǝb zǝnǝm

تۊ چی؟ تۊ گیلکی گب زنی؟ (تو چی تو گیلکی حرف میزنی؟) Tu Gilǝki gǝb zǝni?

- گب زنی (حرف میزنی) Gǝb zǝni

- آها جؤن، مرم گیلکی گب زنم. (آره جانم منم گیلکی حرف میزنم.) 

این میشه "آره جانم": آها جؤن  Ahā jon

 

 این به گیلکی میشه میدونی: "دؤنی"   /doni/

تۊ گیلکی دؤنی؟ (تو گیلکی میدونی؟) Tu Gilǝki doni?

آها جؤن، مۊ گیلکی دؤنم. (آره جانم من گیلکی میدونم) Ahā mu Gilǝki donǝm.

   - دؤنم (میدونم) Donǝm

بشنوید.

 

بخش پنجم:

    این به گیلکی میشه با تو: "تی همرأ"   /Ti hamra/

- گیلدا مۊ تۊنم تی همرأ گیلکی گب بزنم؟ (گیلدا من میتونم با تو گیلکی حرف بزنم؟)

مۊ تۊنم (من میتۊنم)

مۊ تۊنم تی همرأ گیلکی گب بزنم؟ (من میتونم با تو گیلکی حرف بزنم؟)

آها تۊنی (آره میتونی)

می همرأ گیلکی گب بزن. (با من گیلکی حرف بزن) Mi hamra Gilǝki gǝb bǝzǝn

  این به گیلکی میشه با من: "می همرأ"   /Mi hamra/

- می همرأ گب بزن. (با من صحبت کن) Mi hamra gǝb bǝzǝn.

- می همرأ گیلکی گب بزن. (با من گیلکی صحبت کن)

 

بخش ششم:

- مازیار تۊ چی، تۊ گیلکی بلدی؟ (مازیار تؤ چی، تؤ گیلکی بلدی؟)

نأ، مۊ گیلکی بلد نیئم. (نه من گیلکی بلد نیستم) Na mu Gilǝki bǝlǝd niyǝm.

- نأ، مۊ بلد نیئم گیلکی گب بزنم. (نه من بلد نیستم گیلکی حرف بزنم)

نأ، مۊ مننم گیلکی گب بزنم. (نه من نمیتۊنم گیلکی حرف بزنم)

مۊ گیلکی نۊدؤنم. (من گیلکی نمیدۊنم) Mu Gilǝki nudonǝm.

نۊدؤنم (نمیدۊنم) Nudonǝm

 

جدول شماره ۶:

دؤنم (میدونم) donǝm

نۊدؤنم (نمیدونم) nudonǝm

فهمنم (میفهمم) famǝnǝm

نفهمنم (نمیفهمم) nǝfamǝnǝm

بلدم (بلدم) bǝlad’ǝm

بلد نیئم (بلد نیستم) bǝlad niyǝm

گب بزن (حرف بزن) Gǝb bǝzǝn

گب نزن (حرف نزن) Gǝb nǝzǝn

 

 

 

 

 

 

پایان درس دوم.

درس بعدی

  • بخساد

نظرات  (۱)

سلام سپاس از مطالب خوبتون بقیه مطالب رو از  کجا باید دنبال کنم.

پاسخ:
این پلی‌لیست رو در یوتیوب دنبال کنید. 👇
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی