گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

بیشتن (برشته کردن) bishtən

جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۵۷ ق.ظ

 صرف فعل گیلکی بیشتن

ə

¤ ماضی ساده (برشته کردم، ...)

 مثبت : ببیشتم، ببیشتی، ببیشت، ببیشتیم، ببیشتین، ببیشتن

 منفی : نبیشتم، نبیشتی، نبیشت، نبیشتیم، نبیشتین، نبیشتن

 ---------------------------------

 ¤ ماضی نقلی (برشته کرده) » ببیشته /bəbishte/

 ---------------------------------

¤ ماضی بعید (برشته کرده بۊدم، ...)

 مثبت : ببیشته‌بؤم، ببیشته‌بی، ببیشته‌بؤ، ببیشته‌بیم، ببیشته‌بین، ببیشته‌بؤن

 منفی : نبیشته بؤم/ بی/ بؤ/ بیم/ بین/ بؤن

ؤ (o)

 ---------------------------------

¤ ماضی التزامی (برشته کرده باشم ...)

 مثبت : ببیشته بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

 منفی : نبیشته بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

ۊ (u)

 ---------------------------------

¤ ماضی استمراری (برشته می‌کردم، ...)

 مثبت : بیشتم، بیشتی، بیشت، بیشتیم، بیشتین، بیشتن

 منفی : نبیشتم، نبیشتی، نبیشت، نبیشتیم، نبیشتین، نبیشتن

 ---------------------------------

¤ ماضی تمنایی (برشته می‌کردم ...)

 مثبت : بیشته نابؤم، نابی، نابؤ، نابیم، نابین، نابؤن

 منفی1 : بیشته ننابؤم، ننابی، ننابؤ، ننابیم، ننابین،  ننابؤن 

 منفی2 : نبیشته نابؤم،  نابی، نابؤ، نابیم، نابین، نابؤن

مثال: أخر مره بؤته بی، مۊ بیشته نأبؤم (=اگه بهم می‌گفتی، من برشته می‌کردم)

 ---------------------------------

¤ ماضی ملموس (داشتم برشته می‌کردم، ...)

 مثبت : بیشته دؤبؤم، دبی، دؤبؤ، دبیم، دبین، دؤبؤن

 منفی : بیشته دننه‌بؤم، دننه‌بی، دننه‌بؤ، دننه‌بیم، دننه‌بین، دننه‌بؤن

 ---------------------------------

¤ مضارع ملموس (دارم برشته می‌کنم، ...)

 مثبت : بیشته درم، دری، دره، دریم، درین، درن

 منفی : بیشته دننم، دننی، دننه، دننیم، دننین، دننن

  ---------------------------------

¤ مضارع اخباری (برشته می‌کنم، ...)

 مثبت : بیجنم، بیجنی، بیجنه، بیجنیم، بیجنین، بیجنن /bijənən/

 منفی : نبیجنم، نبیجنی، نبیجنه، نبیجنیم نبیجنین، نبیجنن

 ---------------------------------

¤ مضارع التزامی (برشته کنم، ...)

 مثبت : ببیجم، ببیجی، ببیجه، ببیجیم، ببیجین، ببیجن /bəbijən/

 منفی : نبیجم، نبیجی، نبیجه، نبیجنیم، نبیجنین، نبیجنن

 ---------------------------------

¤ فعل امر  : ببیج (برشته کن)
¤ فعل نهی : نبیج (برشته نکن)

  • بخساد

صرف فعل گیلکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هلأ بنأ نؤبه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی