گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

درگئنتن (آویزان کردن) dərgentən

پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۰ ق.ظ

 صرف فعل گیلکی درگئنتن/ فارسی آویزان کردن

 

¤ ماضی ساده

 مثبت : درگئنتم، درگئنتی، درگئنت، درگئنتیم، درگئنتین، درگئنتن

 منفی : دنرگئنتم، دنرگئنتی، دنرگئنت، دنرگئنتیم، دنرگئنتین، دنرگئنتن

مثال: پیرهنء درگئنتم (=پیراهن رؤ آویزان کردم)

 ---------------------------------

 ¤ ماضی نقلی (آویزان کرده) » درگئنته /dərgente/

 ---------------------------------

¤ ماضی بعید (آویزان کرده بۊدم، ...)

 مثبت : درگئنته‌بؤم، درگئنته‌بی، درگئنته‌بؤ، درگئنته‌بیم، درگئنته‌بین، درگئنته‌بؤن

 منفی : دِنِرگئنته بؤم/ بی/ بؤ/ بیم/ بین/ بؤن

ؤ (o)

 ---------------------------------

¤ ماضی التزامی (آویزان کرده باشم ...)

 مثبت : درگئنته بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

 منفی : دنرگئنته بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

ۊ (u)

 ---------------------------------

¤ ماضی تمنایی (آویزان می‌کردم، ...)

 مثبت :درگئنته نابؤم، نابی، نابؤ، نابیم، نابین، نابؤن

 منفی1 : درگئنته ننابؤم، ننابی، ننابؤ، ننابیم، ننابین،  ننابؤن 

 منفی2 : دنرگئنته نابؤم،  نابی، نابؤ، نابیم، نابین، نابؤن

مثال: أخر مره بؤته بی، مۊ پیرهنانء درگئنته نأبؤم (=اگه بهم می‌گفتی، من پیراهن‌ها رؤ آویزان می‌کردم)

 ---------------------------------

¤ ماضی ملموس (داشتم آویزان می‌کردم، ...)

 مثبت : درگئنته دؤبؤم، دبی، دؤبؤ، دبیم، دبین، دؤبؤن

 منفی : درگئنته دننه‌بؤم، دننه‌بی، دننه‌بؤ، دننه‌بیم، دننه‌بین، دننه‌بؤن

 ---------------------------------

¤ مضارع ملموس (دارم آویزان می‌کنم، ...)

 مثبت : درگئنته درم، دری، دره، دریم، درین، درن

 منفی : درگئنته دننم، دننی، دننه، دننیم، دننین، دننن

  ---------------------------------

¤ مضارع اخباری (آویزان می‌کنم، ...)

 مثبت : درگئنم، درگئنی، درگئنه، درگئنیم، درگئنین، درگئنن /dərgenəm/

 منفی : دنرگئنم، دنرگئنی، دنرگئنه، دنرگئنیم، دنرگئنین، دنرگئنن

 ---------------------------------

¤ فعل امر  : درگئن (=آویزان کن)
¤ فعل نهی : دنرگئن (=آویزان نکن)

  • بخساد

صرف فعل گیلکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هلأ بنأ نؤبه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی