گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

فترکسن (حمله کردن) fətərkəsən

يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۲۴ ب.ظ

 صرف فعل گیلکی فترکسن/ فارسی حمله کردن

 

¤ ماضی ساده و استمراری (حمله کردم/ حمله می‌کردم، ...)

 مثبت : فِتِرکِسِم، فترکسی، فترکس، فترکسیم، فترکسین، فترکسن

 منفی : فِنِتِرکِسِم، فنترکسی، فنترکس، فنترکسیم، فنترکسین، فنترکسن

 ---------------------------------

 ¤ ماضی نقلی (حمله کرده) » حمله کرده

 ---------------------------------

¤ ماضی بعید (حمله کرده بودم، ...)

 مثبت : فترکسه بؤم/ بی/ بؤ/ بیم/ بین/ بؤن

 منفی : فنترکسه  بؤم/ بی/ بؤ/ بیم/ بین/ بؤن

ؤ (o)

 ---------------------------------

¤ ماضی التزامی (حمله کرده باشم ...)

 مثبت : فترکسه بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

 منفی : فنترکسه بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

ۊ (u)

 ---------------------------------

¤ ماضی ملموس (داشتم حمله می‌کردم، ...)

 مثبت : فترکسه دؤبؤم، دبی، دؤبؤ، دبیم، دبین، دؤبؤن

 منفی : فترکسه دننه‌بؤم، دننه‌بی، دننه‌بؤ، دننه‌بیم، دننه‌بین، دننه‌بؤن

 ---------------------------------

¤ مضارع ملموس (دارم حمله می‌کنم، ...)

 مثبت : فترکسه درم، دری، دره، دریم، درین، درن

 منفی : فترکسه دننم، دننی، دننه، دننیم، دننین، دننن

  ---------------------------------

¤ مضارع اخباری (حمله می‌کنم، ...)

 مثبت : فِتِرکِنِم، فترکنی، فترکنه، فترکنیم، فترکنین، فترکنن

 منفی : فنترکنم، فنترکنی، فنترکنه، فنترکنیم، فنترکنین، فنترکنن

 ---------------------------------

¤ مضارع التزامی (حمله بکنم، ...)

 مثبت : فترکم، فترکی، فترکه، فترکیم، فترکین، فترکن

 منفی : فنترکم، فنترکی، فنترکه، فنترکیم، فنترکین، فنترکن

 ---------------------------------

¤ فعل امر  : فترک (=حمله کن)
¤ فعل نهی : فنترک (حمله نکن)

  • بخساد

صرف فعل گیلکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هلأ بنأ نؤبه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی