گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

وأرگئنتن (پهن کردم) vargentən

جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۰۳:۲۸ ق.ظ

 صرف فعل گیلکی وأرگئنتن/ فارسی پهن کردن

 

¤ ماضی ساده

 مثبت : وأرگئنتم، وأرگئنتی، وأرگئنت، وأرگئنتیم، وأرگئنتین، وأرگئنتن

 منفی : وأنِرگئنتم، وأنرگئنتی، وأنرگئنت، وأنرگئنتیم، وأنرگئنتین، وأنرگئنتن

مثال: سفرهء وأرگئنتم (=سفره رؤ پهن کردم)

 ---------------------------------

 ¤ ماضی نقلی (پهن کرده) » وأرگئنته /vargente/

 ---------------------------------

¤ ماضی بعید (پهن کرده بۊدم، ...)

 مثبت : وأرگئنته‌بؤم، وأرگئنته‌بی، وأرگئنته‌بؤ، وأرگئنته‌بیم، وأرگئنته‌بین، وأرگئنته‌بؤن

 منفی : وأنرگئنته بؤم/ بی/ بؤ/ بیم/ بین/ بؤن

ؤ (o)

 ---------------------------------

¤ ماضی التزامی (پهن کرده باشم ...)

 مثبت : وأرگئنته بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

 منفی : وأنرگئنته بۊم/  بی/  بۊ/  بیم/  بین/  بۊن

ۊ (u)

 ---------------------------------

¤ ماضی تمنایی (پهن می‌کردم، ...)

 مثبت :وأرگئنته نابؤم، نابی، نابؤ، نابیم، نابین، نابؤن

 منفی1 : وأرگئنته ننابؤم، ننابی، ننابؤ، ننابیم، ننابین،  ننابؤن 

 منفی2 : وأنرگئنته نابؤم،  نابی، نابؤ، نابیم، نابین، نابؤن

مثال: أخر مره بؤته بی، مۊ قالیء وأرگئنته نأبؤم (=اگه بهم می‌گفتی، من قالی رؤ پهن می‌کردم)

 ---------------------------------

¤ ماضی ملموس (داشتم پهن می‌کردم، ...)

 مثبت : وأرگئنته دؤبؤم، دبی، دؤبؤ، دبیم، دبین، دؤبؤن

 منفی : وأرگئنته دننه‌بؤم، دننه‌بی، دننه‌بؤ، دننه‌بیم، دننه‌بین، دننه‌بؤن

 ---------------------------------

¤ مضارع ملموس (دارم پهن می‌کنم، ...)

 مثبت : وأرگئنته درم، دری، دره، دریم، درین، درن

 منفی : وأرگئنته دننم، دننی، دننه، دننیم، دننین، دننن

  ---------------------------------

¤ مضارع اخباری (پهن می‌کنم، ...)

 مثبت : وأرگئنم، وأرگئنی، وأرگئنه، وأرگئنیم، وأرگئنین، وأرگئنن /vargenəm/

 منفی : وأنرگئنم، وأنرگئنی، وأنرگئنه، وأنرگئنیم، وأنرگئنین، وأنرگئنن

 ---------------------------------

¤ فعل امر  : وأرگئن (=پهن کن)
¤ فعل نهی : وأنرگئن (=پهن نکن)

  • بخساد

صرف فعل گیلکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هلأ بنأ نؤبه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی