گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

آموزش مکالمه زبان گیلکی؛ درس یکم

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۱۷ ب.ظ

آموزش زبان گیلکی؛ مکالمه

(ویرایش شده)

 

از طرف کانال تلگرامی آموزش زبان گیلکی

https://t.me/gilaki_learning

 

 (این آموزش براى افراد مبتدى است.)

مقدمه

زبان گیلکی گویشهای مختلفی دارد. این آموزش به گویش مناطق شرقی گیلان است، و گویشوران آن عمدتا از مناطق سیاکلرود، کلاچای و اشکور هستند. شما با مطالعهٔ این آموزش نکاتِ پایهاىِ زبان گیلکی را خواهید آموخت. لازم به گفتن است گویشهاى مختلف زبان گیلکی در اصول با هم مشترک هستند. با دانستنِ کلیات هر گویشی، جزئیات و کلماتِ دیگر گویشها قابل تطبیق است.

زبان گیلکی مصوتهایی دارد که از حیث کمیت و کیفیت با فارسی تفاوت دارند. در استفاده از رسمالخط فارسی براى نوشتن گیلکی یا این مصوتها به خوبی نموده نمیشوند یا ما به ازایی ندارند یا مناسب نیستند. از همین رو، رسمالخطی متناسب با نظام آوایی گیلکی پیشنهاد شده که دردسر گیلکینویسی را کم کرده و در این آموزش عمدتا از همین رسمالخط استفاده شدهاست. مصوتها در خط گیلکی عبارتند از:

/ا ă/ : آبلاکۊ (لاکپشت)، دامان (جنگل)

/أ a/ : مأر (مادر)، أدأیی (دایی)

/ئ e/ : پئر (پدر)، دئن (دیدن)

/ی i/ : بیلی (اردک)، ویرگه (گیجگا)

    /ؤ o/ : خؤنه (خانه)، چؤم (استراحت)

/ۊ u/ : تۊر (دیوانه)، سۊرخ (قرمز)

« ˇ » : این نماد نشاندهندهٔ شۊا (ǝ) است و به صورت قراردادی در ترکیبات وصفی و اضافی میآید. براى مثال: سۊرخˇ گۊل /surx-ǝ gul/

براى کسب اطلاعات بیشتر درباره خط گیلکی به سایت ورگ مراجعه کنید.

 

توجه: چنانچه بخش یا درسی را کامل نیاموختهاید، به بخش و درس بعدی نروید. پیشنهاد می‌کنیم به همراه خود قلم و کاغذ داشته باشید، و حین خواندن نوت برداری کنید. سعی کنید از هندزفری استفاده کنید و به همراه گویندگان شما نیز کلمات را واگویه کنید.

 

همچنین می‌تونین این آموزش رو از کانال یوتیوبی بشنوید.

لینک کانال یوتیوبی: https://youtu.be/2mwK2nHVx7w

 

درس اول

 

بخش اول:

تصور کنید در محیطی که به زبان گیلکی صحبت میشود، میخواهید خود را معرفی کنید و با اطرافیان احوالپرسی کنید.

  این به گیلکی میشه "من": مۊ  /mu/

این  میشه "من هستم": مۊ هیسم  /mu hisǝm/ 

گوش کنید و تکرار کنید.

 هیسم یعنی هستم

حالا سعی کنید به گیلکی بگید "من گیلدا هستم."

- مۊ گیلدا هیسم. (من گیلدا هستم) 

 این به گیلکی میشه "خوب هستی؟": خۊب هیسی؟  /xub hisi/

هیسی یعنی هستی

 این میشه "من خوب هستم": مۊ خۊب هیسم  /Mu xub hisǝm/

- خۊب هیسم. ممنۊن. (خوب هستم ممنون)

- مۊ خۊبم. ممنۊن. (من خوبم ممنون) 

خۊب هیسم >> خۊبم /xub’ǝm/

 

مکالمه زیر را بشنوید.

- سلام، مۊ گیلدا هیسم.

- سلام گیلدا خۊب هیسی؟

- خۊب هیسم. ممنۊن. 

 

 

جدول شماره ۱:

ضمایر فاعلی در زبان گیلکی

مۊ (من) mu

تۊ (تو) tu

اۊن (او) un

آمۊ (ما) āmu

شۊمۊ (شما) šumu

اۊشان (آنها) ušān

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

بخش دوم:

- سلام خۊب هیسی؟ (سلام خوب هستی) Salam xub hisi

- تی حال خۊب هیسه؟ (حالت خوبه؟) Ti hāl xub hisǝ

- تی حال (حالت) Ti hāl

  این  میشه "حالت خوبه؟" گوش کنید و بعد تکرار کنید.

  این  میشه "است": هیسه /hisǝ/

بگید "حالت خوبه؟"

  این  میشه "قربان تو": تی قۊربان/Ti qurbān/

 

جدول شماره ۲:

صفات ملکی در زبان گیلکی

می (معادل my در زبان انگلیسی)

تی (معادل your در زبان انگلیسی)

اۊنی / اۊنˇ (معادل its در زبان انگلیسی)

أمی (معادل our در زبان انگلیسی)

شیمی (معادل your در زبان انگلیسی)

اۊشانی / اۊشانˇ (معادل their در زبان انگلیسی)

 

 

 

 

 

 

 

بخش سوم:

فرض کنید در یک جمعی هستید. با شخصی احوالپرسی میکنید. میخواهید اسم او را بپرسید.

  این به گیلکی میشه "اسمِ تو چیه؟": "تی نام چی هیسه؟ "

گوش کنید و تکرار کنید.

- تی نام  (اسم تو) Ti nām

  نام یا نؤم در گیلکی میشه اسم.

بگید "اسم تو چیه؟"

  این به گیلکی میشه اسمِ من: "می نام"  /Mi nām/

حالا سعی کنید بگید "اسم من مازیاره"

-  می نام مازیار هیسه. (اسم من مازیاره) Mi nām Maziyār hisǝ

- مۊ مازیار هیسم. (من مازیار هستم) Mu Maziyār hisǝm

 

بخش چهارم:

- می نام مازیاره. تی نام چی هیسه؟ (اسم من مازیاره. اسم تو چیه؟)

- می نام أنی مازیاره. (اسم من هم مازیاره) Min nām ani Maziyār’ǝ

- می نام (اسم من) Mi nām

- می نام أنی (اسم من هم) Mi nām ani

 أنی  /Ani/ در گیلکی یعنی هم، نیز.

- مرأنی مازیارم. (من هم مازیارم) Mǝrani Maziyār’ǝm

  این به گیلکی میشه من هم: "مرأنی"  /Mǝrani /

- مرم مازیار هیسم. (منم مازیار هستم)

  مرم یا مرن فرم فشردهٔ مرأنی است.

بشنوید.

 

جدول شماره ۳:

مرأنی (من هم) Mǝrani

مرم (منم) Mǝram

ترأنی (تو هم) Tǝrani

ترم (توام) Tǝram

 

 

 

بخش پنجم:

با شخصی تازه آشنا میشوید. میخواهید از او بپرسید اهل کجاست.

- سلام خۊب هیسی؟ مۊ مازیارم. (سلام خوب هستی؟ من مازیارم.)

- سلام. تی قۊربان. (سلام قربانت)

- تی نام چی هیسه؟ (اسمت چیه؟) Ti nām ci hisǝ

مۊ گیلدا هیسم. (من گیلدا هستم) Mu Gildā hisǝm

- مۊ گیلدام. (من گیلدام) Mu Gildā’m

- گیلدا تۊ کۊیه شی هیسی؟ (گیلدا تو اهلِ کجایی؟) Gilda Tu kuyǝ ši hisi

  این به گیلکی میشه "اهل کجایی؟": "کۊیه شی هیسی؟

- کۊیه (کجا) Kuyǝ

- شی (اهلِ ، مالِ) ši

- تۊ کۊیه شی هیسی؟ (تو اهل کجایی؟) Tu kuyǝ ši hisi 

این میشه "من اهلِ گیلان هستم": مۊ گیلانˇ شی هیسم  

- مۊ گیلانˇ شی هیسم. (من اهل گیلانم) Mu Gilān ǝ ši hisǝm

- مرم گیلانˇ شی هیسم. (منم اهل گیلانم) Mǝram Gilān ǝ ši hisǝm

 

 

بخش ششم:

- گیلدا تۊ رۊدسرˇ شی هیسی؟ (گیلدا تو اهل رودسر هستی؟)

- رۊدسرˇ شی (اهل رودسر) Rudǝsǝr ǝ ši

  این به گیلکی میشه آره: "آها"  /āhā/

- آها، مۊ رۊدسرˇ شی هیسم. (آره من اهل رودسر هستم)

- تۊ چی مازیار، تۊ کۊیه شی هیسی؟ (تو چی، تو اهل کجایی؟)

- ترم رۊدسرˇ شی هیسی؟ (تو هم اهل رودسری؟) Tǝram Rudǝsǝr ǝ ši hisi

- نأ، مۊ رۊدسرˇ شی نیئم. (نه من اهل رودسر نیستم)

  این به گیلکی میشه نه: "نأ"  /na/

- نأ، مۊ رۊدسری نیئم. (نه من رودسری نیستم) na mu rudǝsǝri niyǝm

- نیئم (نیستم) niyǝm

 

 جدول شماره ۴:

صرف مضارع فعل «بؤؤن» به معنی بودن:

مثبت

منفی

هیسم (هستم) hisǝm

هیسی (هستی) hisi

هیسه (است) hisǝ

هیسیم (هستیم) hisim

هیسین (هستید) hisin

هیسن (هستند) hisǝn

نیئم (نیستم) niyǝm

نیئی (نیستی) niyi

نیه (نیست) niyǝ

نیئیم (نیستیم) niyim

نیئین (نیستید) niyin

نیئن (نیستند) niyǝn

 

 

 

 

 

 

 

بخش هفتم:

- سلام خۊب هیسی؟ (سلام خوب هستی؟) Sǝlām xub hisi

- سلام خۊب هیسین؟ (سلام خوب هستید؟) Sǝlām xub hisin

- هیسین (هستید) hisin

  این به گیلکی میشه "شما اهل کجایید؟": شۊمۊ کۊیه شی هیسین؟  

- شۊمۊ  (شما) Šumu

- کۊیه شی هیسین؟ (اهل کجایید؟) Kuyǝ ši hisin

- شۊمۊ گیلانˇ شی هیسین؟ (شما اهل گیلانید؟) Šumu Gilān ǝ ši hisin

- آها، آمۊ گیلانˇ شی هیسیم. (آره ما اهل گیلانیم) Ahā āmu Gilān ǝ ši hisim

  این  میشه ما: "آمۊ"  /āmu/

بگید "ما اهل گیلانیم."

- آمۊ گیلانˇ شی هیسیم. (ما اهل گیلانیم) āmu Gilān ǝ ši hisim

- آمۊ گیلانی هیسیم. (آره ما گیلانی هستیم) Ahā āmu Gilani hisim

- آمۊ گیلک هیسیم. (ما گیلک هستیم) āmu Gilǝk hisim

بشنوید.

بگید "ما گیلک هستیم."

این میشه "نه ما اهل گیلان نیستیم". گوش کنید و تکرار کنید.

- نأ آمۊ گیلانˇ شی نیئیم. (نه ما اهل گیلان نیستیم) na āmu Gilān ǝ ši niyim

- نأ، آمۊ گیلک نیئیم. (نه، ما گیلک نیستیم) 

 

مکالمه زیر را بشنوید:

- سلام می نام مازیار هیسه. تی نام چی هیسه؟

- سلام. مۊ گیلدا هیسم.

- خۊب هیسی گیلدا؟

- تی قۊربان.

- گیلدا تۊ کۊیه شی هیسی؟

- مۊ گیلانˇ شی هیسم. تۊ چی؟ تۊ کۊیه شی هیسی؟

- مرم گیلانˇ شی هیسم.

 

پیشنهاد میکنیم هر درسی را چندبار مرور کنید.

پایان درس اول.

درس دوم

 

از کانال یوتیوبی ما دیدن کنید.

لینک کانال یوتیوبی: https://youtu.be/2mwK2nHVx7w

​​​​​​

نظرات  (۷۵)

خیلی عالیه...   من خیلی دنبال متد نرم افزار و اینجور چیزا برای یاد گرفتن زبان گیلکی بودم اما متاسفانه خیلی کم و ساده بودن اما این سایت خیلی عالی و مفید آموزش میده..   خوشحالم تو این سایت عضو شدم..
  • مانی معصومی راد
  • آقا دستتون طلا ایتو آموزش تخخصی گیلکیه بوجور بنه 
    دس طلا
  • کرمانجیان
  • دەست شیمی دەرد نوکونە
  • محمدرضا حسین آبادی
  • سلام عالی بود۰

    سلام خیلی عالی بود واقعا ببخشید یه سوال الان رشتی بااینایی که یاد دادین فرق داره؟!؟!؟!کاش فایل صوتی هم میزاشتین که کاملا با گویش اشنا میشدیم
    پاسخ:
    سلام
    تو گویش رشتی
    - هستم میشه ایسم؛ مثال "من گیلدا ایسم" =من گیلدا هستم
    یا "تی نام چی ایسه؟"
    - اهل کجایی میشه "کؤیه شین ایسی؟"
    در جواب "من گیلان ٚ شین ایسم." =من اهل گیلانم
    و
    ضمایر فاعلی اینان:
    من، تۊ، اۊن، أما (أمأ)، شۊمان (شۊما)، اۊشان
    سلام 
    ممنون 
    عالیه. 
    من عاشق یادگرفتن گویش ها و زبانهای اقوام ایرانی هستم
    ان شالله کو موفق و موید باشید
    سلام باتشکر از مطلب خوبتون.
    میخواستم بدونم معنی موفق باشید ؛ خواهش میکنم و ماشالله به زبان گیلکی چی میشه؟
    پاسخ:

    سلام؛ مرسی ممنون

    موفق بِبین

    خواهش کونم

    ماشالله

  • یک همشهری رودسری
  • ممنونم از تلاشی که کردید و این آموزش و گردآوری کردید.خسته نباشی.خیلی استفاده کردم.
    خیلی عالی دستتون درد نکنه من تبری هستم ولی خیلز دوست دارم گیلکی یاد بگیرم 
    و ترکی ان شاءالله که لهجه ترکیم اموزش بدین
    ممنون
      خیلی دوست دارم گیلکی یاد بگیرم .  امیدوارم مکالمات صوتی هم داشته باشیم مخصوصاً برای من که تازه شروع بیاد گرفتن زبان گیلکی نموده ام.    بقول ﻫﺎﯾﻨﺮﯾﺶ ﺑﻞ نویسنده مردمی آلمانی : ﭘﺴﺮم 
    ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽﺑﯿﻨﯽ ﮐﺴﯽ ﻟﻬﺠﻪ ﺩﺍﺭﺩ ، ﻣﻌﻨﺎﯾﺶ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ!
     سپاس موفق باشید.
    ببخشین اگه میشه بگین صبح بخیر و ظهر بخیر به گیلکی چی میشه
    ممنون از سایت بی نظیرتون
    پاسخ:
    همون می‌شن.
    با سلام از سایت خوب همچنین از مطالب خوبتون تشکر میکنم خیلی دوست دارم زبان گیلکی یاد بگیرم چون خانمم شمالی من آذری هستم 

  • امید توکل نژاد
  • سلام از طریق چه منبعی میتونم‌ گویش کیاشهر ی یاد بگیرم ؟
  • امیر کاسپین
  • سلام     عیه باموم  تا ایچی تره بگم
    اگر عن تی یاد دهنه زای
    ناخوایه یاد دهن
    تومام تی او جوملی هان ایشتیباه بو
    عتو دوروست نیه زای     بوشو بیشتر موطالعه بوکون  بد بیه
    امی زبان درس دهن
    عتو ایشتیباهه
    تی ناز قوربان
    سلام ممنونم از آموزش خوبتون ،
    لطفا گویش رشتی هم آموزش بدید خیلی علاقه دارم واینکه کارآمدتر هس 
    بازم ممنون 🌸🌸🌸
    بشو تی کچه برس یعنی چی
  • فرید صادقی
  • عرض سلام دارم اگه مشکلی نداشته باشه با عرض معذرت میخوام بدونم آقای معصومی راد فرمودند (بوجور بنه) در صورت امکان هم تلفظش رو بگید هم معنی با تشکر فراوان.زیباترین سایت بهترین سایت هست برای آموزش زبان گیلکی یعنی با این 9 قسمت هر کسی میتونه به زبان زیبا و شیرین شیرین گیلکی حرف بزنه خیلی ممنون
    سلام و خسته نباشید 
    آموزش هاتون عالیه من کلی دنبال یه همچین وب سایتی بودن  ولی پیدا نمیکردم ...
    دمتون گرم کارتون عالیه  
    تی قوربان
    شیمی دست درد نوکونه. مره خوش بومه
    سلام اگه میشه به گویش رشتی هم نگاهی بندازین واقعا نیازه که یاد بگیرم ...
    ممنون از لطفتون

    تولدت مبارک به گیلکی چی میشه

    پاسخ:
     رشت: تی تولد تره مبارک ببه
    رودسر: تی تولد تره مبارک ببون
    آبره تی جان ره مو بمیرم 
    مردکی خدا تی مرسؤن آدمؤنه گیلانه ره بداره امی مسوولین که کاری نکنن أ زبان واسی
    خیلی ممنون دوست دخترم گیلانی هست برای ملاقات اول دوست دارم گیلانی باهاش صحبت کنم  
    با سلام ممنون از سایت خوبتون من تازه به لاهیجان اومدم و خیلی دلم میخواد گیلکی یاد بگیرم با تشکر از مطالب عالیتون
    خدا خیرتون بده😍🤩
    خیییلی عالیه فقط لطفا سرکشارو بزاربن ادم بفهمه چجوری تلفظ میشه و اینکه اگ چن تا ویس هم تهیه کنین بزارین عالی میشه😘
    بخشنین شومو؟ چه معنی؟ 
    پاسخ:
    می‌بخشید شما
    سلام. وقت بخیر. این زبان در دماوند هم قابل استفاده هست یا فرق میکنه؟
    پاسخ:
    خیر! این آموزش گیلکی گیلانه.
    با تشکر و درود از همه دست اندر کاران که زحمات برای زنده نگه داشتن زبان گیلکی میکنند.
    من بعداز سالیان دراز زبان پدری ام را پیدا کردم .و چه حس خوبی دارم .

    سلام زبان مردم فومن هم همینه؟

    پاسخ:
    خیر! گیلکی فومنی با آنچه در اینجا آموزش داده می‌شود متفاوته.
    البته ساختار زبانی یکیه.

    سلام دوستانه عزیزم چندتا کلمه رو به لحجه گیلانی،(گیلکی)میخوام بدونم معنیش چی میشه؟......!!!!!!!!!!.خاهشا‌کسی میدونه بگه چون گیرم...

    (فدات شم)،،،(قربونت برم)،،،(پیش مرگت بشم)،،،(همه کس من)

    ممنونم‌واقعا ازکسی که کمکم کنه😍❤

    سلام دوستان گل.با یه پسره آشنا شدم گیلانیه.من خودم‌کرجی ام گیلانی اصلا بلد نیستم یه چندتا کلمه هس میگم، گیلانی شو میخوام بدونم خدایی گیرم😢

    (دوسِت دارم)....(قربونت برم)....(عشق منی تو)....(همه ی زندگیمی)......(قلبم درد میکنه)......(شکلتو برم).

    ((((خواهشن کسی گیلانی بلده این چندتا کلمه رو تجربه کنه ممنونش میشم.....))))

     

  • بهار لَشَنی زند حسنوند
  • درود بر شما مردم گیلک 

    من فکر میکردم زبان گیلکی با زبان (لکی) شباهت هائی با هم دارند ولی الان با دیدن و خواندن مطالب شما متوجه شدم هیچ شباهتی با هم ندارند 

    ارزوی سربلندی و موفقیت از خدای بزرگ  برای تمام اقوام ایرانی دارم

    ئآوآخت سَربَرزی ئو مانائی اَره گیشت ولاتیِ ئیران اَژ خودای کَلِنگ دیرِم

    خوش آمدید چی میشه؟

    پاسخ:
    شهر رشت: خۊش بأمؤیید
    شرق گیلان: خۊش بۊمأین

    تی بلا میسر (میسر چجوری تلفظ میشه؟)

    پاسخ:
    ti bəlā mi sər

    زبان های کناره کاسپین شامل پنج زبان گیلکی مازندرانی تالشی تاتی و سمنانی می شود.

    زبان گیلکی به دو گویش شرقی و غربی تقسیم می شود

    گویش شرقی از رامسر تا لاهیجان و گویش غربی از رشت تا صومعه سرا صحبت می شود

    که گویش شرقی به لهجه های لاهیجانی و لنگرودی و رودسری و اشکوری و گالشی تقسیم میشود

    لهجه اشکوری در رامسر و چابکسر و کوهستان های املش و رودسر صحبت می شود

    زبان مازندرانی به دو گویش شرقی و غربی تقسیم میشود

    گویش شرقی از علی اباد کتول تا امل گویش می شود و گویش غربی از نور تا شرق تنکابن گویش می شود

    گویش شرقی مازندران در شمال سمنان و شمال و شرق تهران صحبت میشود

    گویش غربی مازندرانی شامل دو لهجه کجوری و کلارستاقی می شود که کجوری در نور و نوشهر و شرق چالوس صحبت میشود و کلارستاقی در غرب چالوس مرزن اباد کلاردشت سلمانشهر عباس اباد و نشتارود صحبت می شود

    گویش تنکابن گویشی ما بین مازندرانی و گیلکی می باشد

    گویش تالشی به سه گویش شمالی مرکزی و جنوبی تقسیم میشود و از رضوانشهر تا لنکران صحبت میشود

    گویش تاتی در نواحی قزوین و البرز صحبت میشود

    برخی ها گویش رودبار را تاتی دانسته اند ولی این گویش بیشتر به گیلکی شباهت دارد

    پاسخ:
    شیمی هدأ اطلاعات گیلکی گۊیشان ٚ سر ناقص هیسه.
  • محمد زال زر چالوس
  • سلام عرض کومه

    محمد زال زر هسمه از سینوا چالوس

    مردم چالوس وقتی یتا اردک ویمنه گومنه وه بیلی هسه ولی نوشهر دله گومنه وه سیکا هسه با اینکه امه گویش اوشونه جه نزدیک هسه ولی برخی لغات فرق کونه.

    گویش کلارستاقی گویش مردم چالوس تا نشتارود هست

    با سپاس از وبلاگ خوبتون

  • حامد اشکوری
  • درسته چالوس خیلی با نوشهر فرق داره حتی با کلاردشت هم فرق داره خودم اشکوری هستم و چند سال چالوس ساکن بودم تو چالوس  رفتم میشه بواردمه ولی نوشهر میگن بوردمه و کلاردشت میگن بشیمه یا چالوس دارم میروم میشه در شمه ولی در نوشهر درشومه میگن و در کلاردشت در شومه غرب مازندران گویش ها شهر به شهر تغییر میکنه در تنکابن دارم میروم میشه دره بوشوم ولی شرق مازندران گویش ها شبیه هم هستند دقیقا مثل شرق گیلان هست که گویش ها نزدیک بهم هستند داشتم میرفتم در چالوس در شممه میشه ولی نوشهر دشیمه میشه تالشی هم شهر به شهر فرق میکنه

    سلام ممنون از مطالب خوبتون لطفاً فایل صوتی و زبان رشتی هم بزارید همان طور که دوستان گفتند ممنون از سایت خوبتون واقعا مفید بود

    راجب زبان دیلمی هم مطلب بگذارید

    زبان دیلمی  زبان ما اهالی رودبار می باشد که به اشتباه آن را تاتی می نامند در حالی که تاتی اصلا زبان تاتی قزوین را متوجه نمی شویم و تنها گویش الموت به زبان ما تا حدی نزدیکی دارد.

    درود بر نویسنده گیلک این وبلاگ

    خواهشمندم به آموزش زبان شیرین گیلکی اهتمام بورزید و ادامه بدید. بنده، خواننده مطالب شما از استان های دیگر کشور هستم.

    سلام. زبان گیلکی و مازندرانی خیلی شبیه همه. نمیشه گفت این دوتا از هم جدا بودن. عین آذری. فقط یذره تو نحوه گفتنش فرق داره ولی به همشون میگن آذری. مثلا کل شمال به برادر میگن برار. به خواهر میگن خاخور. یا به پدر میگن پیر. به مادر میگن مار.و خیلی کلمات دیگه. 

    در ادامه حرفام میخواستم یذره شمالی بنویسم که مردم ایران. و شمال بخونن وببینن که فرقی زیادی بین گیلکی و مازندرانی نیست. سلام عرض کنم شمه خدمت امیدوارم شمه حال خوب ببی شمه همره گیلکی گپ زا درم. زبان شمالی هیچ فرقی با هم نکنه. مطمعنم اینی که الان بنویشتم تمام شمالین تونن بخونن. مچکرم شمه جی. لطف بودید می حرف گوش بودید این الان لنگرودی بود

    سلام

    من همین الان این سایتو پیدا کردم خیلی خوب بود

    معنی به توافتخارمیکنم

    خسته نباشی

    و معنی کشهکن ت دل خنک باوه

    دهن وچون چی میشه

    سلام 

    معنی کلمات: سلام من روژین هستم 12سالمه و در ایران در شهر ارومیه زندگی میکنم چی میشه؟.

    عالی بود اگه صوتی میبود😍😍

    ممنون من دوستم گیلک هست  می خواستم عالمگیر کنم کلی جا دنبالش گشتم اما اینجا داشت

    واقعا از اینکه در احیای امی زبان مأری و امی اصالت و از همه مهمتر امی هویت تلاش بگودید شیمی دسته بوسم.

    با عرض سلام

    لطفا اگر امکان داره صرف فعل "رساندن" رو هم اضافه فرمایید.

    مرسی

    پاسخ:
    مصدر: رسأنئن
    ماضی: برسأنئم یا برسئم (رساندم)
    مضارع: رسأنم (میرسانم)
    امر: برسأن یا برس 

    برای حالت مضارع این صرفا رو هم تو گویشهای مختلف گیلکی داریم: رسأدنم، رسندنم، رسبئنم، رسؤنئنم

    درس دوم کی قرار میگیره؟

  • یوسف زاده چابک
  • زبان طبری واقعا زبان پرگویشوری هست شمار گویش ها از گرگان تا گیلان واقعا فراوان هست مثلا گویش گیلکی شرق گیلان ما با گویش گیلکی غرب گیلان تفاوت فراوانی دارد و حتی لهجه رشت با فومن تفاوت های فراوانی هست هیچ زبانی مانند زبان طبری این همه گویش و لهجه ندارد

    راجب گویش رشت بیشتر مطلب بگذارید ممنون

    ای کاش گویش گیلکی غرب گیلان میذاشتین شرقی اهنگ خوشی نداره یجورایی زننده هست

    سلام، من لر هستم ولی وجدانٱ عاشق گیلان و مازندرانم،

    مخصوصٱ ترانه های گیلکی ناصر مسعودی بزرگ و مرحوم فریدون پور رضا،

    وقتی میگه، اگه دنیا بداره چن تا خوبی، همه خوبی یه جا داره می گیلان،

    چشمام پر اشک میشه. 

     

     

     

     

    سلام، من لر هستم ولی وجدانٱ عاشق گیلان و مازندرانم،

    مخصوصٱ ترانه های گیلکی ناصر مسعودی بزرگ و مرحوم فریدون پور رضا،

    وقتی میگه، اگه دنیا بداره چن تا خوبی، همه خوبی یه جا داره می گیلان،

    چشمام پر اشک میشه. 

     

     

     

     

    «سلام بچه ها امروز میخوام راجب لهجه گیلکی باهاتون صحبت کنم»

    به زبان گیلکی چی میشه؟لطفا بگید

    پاسخ:
    وچه‌أن (یا زأکان) سلام.
    ایمرۊ خأنم گیلکی سر شیمی همرأ گب بزنم.

    سلام میخواستم بدونم معنی این چیه

    سروه‌ی به یانی

    نه جمه دین غولامی

    سلام خوبین مو اهوازی هیسم 

    آقا ادامه بدین عالیه منتظر یاد گیری باقیشم 

  • تات های گیلان
  • زبان گیلان هم زبان تاتی هست. بخش قابل توجهی از مردم گیلان و مازندران به خود تات و زبان خود تاتی میگویند مگر میشود کسی زبان خود را اشتباه بنامد.

    زبان تاتی در سرتاسر رشته البرز صحبت میشود و تات ها ریشه در قوم ماد دارند.

    گیلکی و مازندران و طبری و تالشی همگی نام ها مکانی هستند مثلا گیل به معنی دشت و جلگه هست و کسی را گیل میگن که سکنه جلگه باشد حتی به کشاورزان گیل میگن و مازندران به معنی دشت و جلگه هست و کسی را مازندرانی میگن که ساکن دشت و جلگه باشد و طبر به معنی کوه هست و طبری به معنی کوهنشین هست و کسی را طبری میگویند که ساکن کوه باشد و تال به معنی مکان مرتفع هست و کسی را تالش میگویند که ساکن مکان مرتفع باشد و در نطقه جلگه تولش میگویند و تول به معنی جلگه و دشت هست.

    ما همه تات هستیم و زبانمون تاتی هست.

    ما تات نیستیم البته ما منکر وجود تات ها در گیلان نیستیم درسته که مردم رودبار تات هستند ولی زبان ما سکنه جلگه گیلکی هست و ربطی به زبان تاتی ندارد.  در شرق گیلان به زبانشان گالشی میگن و ما غرب گیلانی ها به زبانمان گیلیکی میگیم.

    تو کجایی دلم برات تنگ شده اخه کجایی )) ب گیلانی؟!

    سلام زبان لنگرودی هم همینه؟ 

     

  • محمدی چابکسری
  • برخی دوستان نوشته اند طبر میشود توضیح بدهید طبر چی هست موجود هست زبان هست شهر هست چی هست 

  • کیااشکوریان
  • طبری اسم زبان سمت مازندران بود که الان بهش مازنی میگن ولی ما گالش ها الان یک رسم طبری خوانی داریم که این رسم همانطور که از اسمش پیداست در اصل برای طبرستان یعنی مازندران بود و از ان منطقه وارد گیلان شده الان قوم گالش هم از این رسم و رسومات استفاده میکند.

  • محمدی چابکسری
  • خودم میدونم طبری نام زبان مردم مازندران و گلستان هست. ما هم رسم طبری خوانی داریم ولی میخواستم بدونم طبر یعنی چی

    از گویش کوچصفهان هم مطلب بذارید. با تشکر.

    آقا کارتون عالیه تو یوتوب بیشتر فعالین؟

    کویه ایسه ای می دیل تره واحیله بوو

    سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالبتون یک سوال داشتم الان این مطالب زبان رشتیه ؟! یا فرق میکنه ؟!

    آرشیدا این به گویش شرق گیلان منطقه کلای چای هست و به زبان گالشی نزدیک تر هست و با زبان رشتی فرق داره.

    سلام خسته نباشی. مو دانشجو هیسم در  دانشگاه گیلان از دانشجویان بین‌الملل این آموزش عالی و کار بردی است. ممنون هیسم. 

  • گویش رشتی
  • چرا گویش رشتی را پوشش نمیدید!!! اصلی ترین گویش گیلکی گویش رشتی هست و گویش معیار هست بعد شما گویش کلاچای را میذارید که ده هزار نفر هم گویشور ندارد!

    اصل زبان گیلکی برای رشت هست مردم شرق گیلان دیلمی زبان بودند و از قرن ششم و هفتم پس از قتل عام و سقوط دیلمی ها توسط سادات کیایی زبان گیلکی از غرب گیلان وارد شرق گیلان شد. گویش شرق گیلان آمیزه ای از زبان های گیلکی و گالشی و تاتی و دیلمی و فارسی هست ولی گویش رشتی جز گویش های دست نخورده گیلکی هست.

    کهن ترین آثار گیلکی هم به گویش های غربی گیلان هست.

    سلام ترجمه: ایروزی صدام یزید کافر بوشویه انزلی میان باخاور

    من از ترک های انزلی هستم و زبان ترکی گیلان هم گویش های مختلفی دارد و گویش های زبان ترکی گیلان به گونه هایی مثل ترکی انزلی و ترکی تالشی و ترکی آستارایی و ترکی رودباری که خود شامل لهجه های منجیلی و لوشانی و هرزویلی میشود تقسیم میشود مردم آستارا و منجیل و هرزویل و لوشان ترک هستند و نصف سکنه انزلی و هشتپر هم ترک هستند و بخش قابل توجهی از سکنه رشت و رودبار نیز ترک هستند و تمام روستاهای شمالی و غربی تالش و بخشی از روستاهای ماسال و شفت هم ترک هستند در کل ترک و گیلک و گالش و دیلمی و تات و تالش و کرد همه برادریم و گیلان متعلق به همه ی سکنه گیلان با قومیت و زبانی است.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی