گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

چند نکته در مورد تفکرات فارسی گرایانه

يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸ ق.ظ

۱- زبان فارسی زبان شعرهای زیباست، اما  این ویژگی دلیلی برای این نیست که خلق‌های دیگر آموزش زبان متعلق به خود را تعطیل کنند و به زبان دیگری حرف بزنند! نمونه‌های دیگری غیر از شعر هم وجود دارد، مثلا برای یک فرد مسلمان، عربی زبان دینی است یا زبانی ممکن است در فلسفه یا وجه دیگری دارای آثار زیبایی باشد که این‌ها هم دلیل مناسبی برای حذف زبان‌های دیگر نیست! 

۲- زبان‌های مختلف همواره در جهان و ایران وجود داشته‌اند، اخبار رسیده از خلق‌های مختلف در تاریخ و کتیبه‌های چند زبانه مؤید همزیستی و وجود همزمان زبان‌های مختلف است، در ایران کنونی به دلایل مختلف زبان فارسی به عنوان «زبان میانجی» بین مردم مختلف استفاده می‌شود ولی تفکرات راسیستی قانع به میانجی بودن زبان فارسی نیستند و می‌خواهند زبان‌های دیگر با حربه‌های مختلف حذف شده و فارسی جای آن‌ها را بگیرد؛ ترس آن می‌رود که این تنگ‌نظری نژادپرستانه میانجی بودن زبان فارسی را هم زیر سوال ببرد!

۳- در مورد زبان گیلکی شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد تا قبل از حمله صفویه در مدارس دینی «به گیلکی درس می‌خوانند و می‌نوشتند» و متون ادبی عربی را به زبان خود ترجمه می‌کردند! شواهد نشان می‌دهد گویشوران گویش‌های مختلف زبان گیلکی در گیلان و مازندران با این نوشته‌ها ارتباط برقرار می‌کردند و دیوارهای ذهنی ساخته شده در صد سال اخیر مانعی بر این ارتباطات نبوده! همچنین نوشته‌های مختلفی وجود کتب و متون گیلکی را خبر می‌دهند که متاسفانه اکنون در دسترس ما نیستند!

۴- خبرها و شواهد وضعیت زبان فارسی قبل از تاسیس فرهنگستان فارسی و حکومت پهلوی، همچنین تلاش‌های گروهی و شخصی چند سال قبل از تاسیس آن، نشان می‌دهد شرایط فارسی مانند زبان‌های دیگر ایرانی بوده و تجربه کشورها تازه استقلال یافته و مناطق خودگردان اطرف ایران نشان می‌دهد همان زبان‌هایی که به انحا مختلف محدودشان کرده‌اند و تمامیت خواهان سعی می‌کنند ناتوان معرفی‌شان کنند در صورت مهیا بودن شرایط رشد، به راحتی می‌توانند در سطوح مختلف زندگی گویشوران حضور داشته باشند! یعنی زبانی که با انواع ابزارها در یک کشور با تحقیر موذیانه «محلی»، «ناتوان»، «بند تمبانی» معرفی می‌شود و در قیاس با زبان «ملی»، «رسمی» و «معیار» له‌اش می‌کنند، در کشور یا منطقه‌ای دیگر زبان ملی و رسمی می‌شود که این اختلاف تعریف ناشی از ایجاد موانع ذهنی و شرایط و امکانات ایجاد شده است وگرنه آن زبان‌ها عینا یکی هستند!

۵- تمامیت خواهان هرگز نمی‌گویند در همین سیستم جهانی دولت-ملت معیوب، کشورهای مختلفی وجود دارند که چند زبان رسمی در آنها رایج است و با تنگ نظری تنها راه را در حذف یا تضعیف دیگری معرفی کنند! و در عکس العمل این تفکر و اعمال افراطی، برخی از گویشوران زبان‌های محدود نگه داشته شده هم تنها راه شکوفایی هویت و زبانشان را در جدایی سیاسی می‌دانند حال آنکه راه‌حل‌های امتحان پس داده‌ای در سیستم موجود دنیا وجود دارد!


 فرهنگ

نظرات  (۴)

  • دوستدار تالش و گیلک
  • با سلام با شما موافقم زبان فارسی زبان میانجی بین اقوام ایرانی است و هیچ دشمنی بین دو همخون گیلکی و فارسی وجود ندارد بلکه عده ای نژاد پرست به اسم ملی گرایی پشت فارسی و عده ای قوم گرا  پشت گیلکی مخفی شدند . اما عدم آشنایی مردم گیلان تا پیش از صفوویه از آن داستانهاست که خود مرحوم دکتر افشین پرتو و امثال ایشان  که آن زمان تاریخ را با قرائت مارکسیستی تفسیر می کردند نتوانستند ثابت کنند، بلکه به عکس خانواده آل زیار ، آل بوییه از حامیان زبان فارسی بودند. زمانی که شاه اسماعیل صفووی ۱۳ ساله به گیلان پناهنده شد و یا پیشتر امرای ساسانی و بسیاری دیگر که به گیلان پناهنده شدند گیلکی بلد نبودند  دوست عزیز . من هم از شما هم باقی دوستان خواهش می کنم بدون حب و بغض شخصی و بایاس بنویسید. 

    آقای دوستدار تالش و گیلک میای پژوهشهای دکتر افشین پرتو رو تاریخ با قرات مارکسیستی می نامی اونوقت پس باید تاریخ های نوشته شده در اواخر قاجار و پهلوی رو هم باید با قرات نژاد پرستی و پان ایرانیستی و باستانگرایی نامید. 

    اینکه زبان دری که با کوشش حکومت های شرق ایران زبان میانجی ایران بود شکی نیست همانطور که عربی زبان علم و میانجی مردم خاورمیانه بود و بیشتر آثار به زبان عربیست. اما آثار زبان گیلکی نشان از مستقل بودن و رسمی بودن این زبان حداقل در سرزمینمون هست .

    شما خودتون بدترید بابا. دشمنی با زبان دیلمی و گالشی و تاتی و طبری و تالشی در گیلان و سعی در از بین بردن و حذف نام دیلمی و گالشی و تاتی و طبری و تالشی از زبان مردم گیلان تنها هدف شماست. شما نه تنها دست کمی از پان ها ندارید بلکه بدتر از اونا هستید و حتی تحمل شنیدن صدای مخالف خودتونو هم ندارید.

    طبق اسناد در گیلان و دیلم و مازندران به زبان طبری آموزش میدند و اصلا اسمی از لفظ گیلکی نیست و بعد با وقاحت تمام لفظ طبری را حذف میکنید و لفظ من در آوردی گیلکی را بهش اضافه میکنید حتی مورخان قدیم اهل شمال ایران هم نام زبان خود را طبری ذکر میکردند لفظی که هنوزم در مازندران و گلستان و شرق گیلان کاربرد داره.

    گیلک یعنی کشاورز و جلگه نشین و گالش یعنی دامدار و کوهنشین این حرف من نیست حرف اساتید گیلانی مانند پاینده لنگرودی و .... هست که اینم از زبان مردم بومی ذکر کرده که سابقا همین لفظ در تاریخ الجایتو به معنی کشاورز ذکر شده.

    شما به زور میخواهید به گالش ها و تات ها و دیلمی ها و دیگران تلقین کنید که از لفظ دیگری به جای زبانشان استفاده کنند و در مرحله بعدی وارد بحث قومیتی شوید و بگید حالا که میگید گیلکی پس گیلک هستید و بعد هم ادعا کنید ما اصلا جز ایران نبودیم چیزی که هنوزم برخیتون میگن و ادعا کنید گیلان جدا از ایران بوده و بعد هم با تحریف تاریخ ذهن جوانان را مسموم کنید و هیچ وقت به هدفتون نمیرسید.

    ما تا آخرین لحظه از زبان طبری و گویش های آن مانند مازرونی و گلکی و گالشی و کتولی و تاتی و الیکایی و ... دفاع میکنیم و از هویت قومی و ملی خود حفاظت میکنیم.

    گیلان سرزمین اقوام مهاجر هست در کتاب دارالمرز گیلان هم ذکر شده که مردم گیلان فعلی حاصل مهاجرت مردمی از مازندران و قفقاز و عراق عجم و آذربایجان هستند که برای نمونه دکتر سمیعی اصالت آذربایجانی هست و میرزا کوچک خان هم کرد رشوندی هست و بسیاری از سکنه انزلی آذربایجانی و مازندرانی هستند و بخش قابل توجهی از سکنه لنگرود و لاهیجان اصالتا کرد هستند و بخشی از سکنه رودبار هم کرد عمارلو رشوندی و ترک و لر هستند همه ی این ها جدای از مهاجران گرجی و ارمنی است که در زمان صفویه به گیلان مهاجرت کردند و همچنین مهاجرانی که از روسیه به گیلان آمدند و اعراب و ساداتی که در زمان علویان به شرق گیلان آمدند و در لاهیجان و اشکورات و رودسر ساکن شدند و که همین اعراب مانندسید رضی کیا کسی بود که دیلمیان را قتل عام کرد و فرزندانش حکومت های محلی گیلان مانند تجاسپی ها و اسماعیلوندیان و ناصروندیان را سرنگون کردند.

    شما خودتون بدترید بابا. دشمنی با زبان دیلمی و گالشی و تاتی و طبری و تالشی در گیلان و سعی در از بین بردن و حذف نام دیلمی و گالشی و تاتی و طبری و تالشی از زبان مردم گیلان تنها هدف شماست. شما نه تنها دست کمی از پان ها ندارید بلکه بدتر از اونا هستید و حتی تحمل شنیدن صدای مخالف خودتونو هم ندارید.

    طبق اسناد در گیلان و دیلم و مازندران به زبان طبری آموزش میدند و اصلا اسمی از لفظ گیلکی نیست و بعد با وقاحت تمام لفظ طبری را حذف میکنید و لفظ من در آوردی گیلکی را بهش اضافه میکنید حتی مورخان قدیم اهل شمال ایران هم نام زبان خود را طبری ذکر میکردند لفظی که هنوزم در مازندران و گلستان و شرق گیلان کاربرد داره.

    گیلک یعنی کشاورز و جلگه نشین و گالش یعنی دامدار و کوهنشین این حرف من نیست حرف اساتید گیلانی مانند پاینده لنگرودی و .... هست که اینم از زبان مردم بومی ذکر کرده که سابقا همین لفظ در تاریخ الجایتو به معنی کشاورز ذکر شده.

    شما به زور میخواهید به گالش ها و تات ها و دیلمی ها و دیگران تلقین کنید که از لفظ دیگری به جای زبانشان استفاده کنند و در مرحله بعدی وارد بحث قومیتی شوید و بگید حالا که میگید گیلکی پس گیلک هستید و بعد هم ادعا کنید ما اصلا جز ایران نبودیم چیزی که هنوزم برخیتون میگن و ادعا کنید گیلان جدا از ایران بوده و بعد هم با تحریف تاریخ ذهن جوانان را مسموم کنید و هیچ وقت به هدفتون نمیرسید.

    ما تا آخرین لحظه از زبان طبری و گویش های آن مانند مازرونی و گلکی و گالشی و کتولی و تاتی و الیکایی و ... دفاع میکنیم و از هویت قومی و ملی خود حفاظت میکنیم.

    گیلان سرزمین اقوام مهاجر هست در کتاب دارالمرز گیلان هم ذکر شده که مردم گیلان فعلی حاصل مهاجرت مردمی از مازندران و قفقاز و عراق عجم و آذربایجان هستند که برای نمونه دکتر سمیعی اصالت آذربایجانی هست و میرزا کوچک خان هم کرد رشوندی هست و بسیاری از سکنه انزلی آذربایجانی و مازندرانی هستند و بخش قابل توجهی از سکنه لنگرود و لاهیجان اصالتا کرد هستند و بخشی از سکنه رودبار هم کرد عمارلو رشوندی و ترک و لر هستند همه ی این ها جدای از مهاجران گرجی و ارمنی است که در زمان صفویه به گیلان مهاجرت کردند و همچنین مهاجرانی که از روسیه به گیلان آمدند و اعراب و ساداتی که در زمان علویان به شرق گیلان آمدند و در لاهیجان و اشکورات و رودسر ساکن شدند و که همین اعراب مانندسید رضی کیا کسی بود که دیلمیان را قتل عام کرد و فرزندانش حکومت های محلی گیلان مانند تجاسپی ها و اسماعیلوندیان و ناصروندیان را سرنگون کردند.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی