گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش

گیلکی داشتداری ره

گیلکی زوان ٚ آمۊجش
آخرین نظرات

گیلکی زبان علمی نیست، اما چرا؟

جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۴:۴۹ ق.ظ

جلال‌الدّین همایی، ادیب و نویسندهٔ فارسی‌زبان، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی (فرهنگستان یکم، سال ۱۳۲۲) دربارهٔ موضوع «زبان فارسی زبان دانش و فناوری نیست» سخن ایراد کرد و از اینکه دانشمندان و علمای قدیم تمام همّ خود را در تدوین و تکمیل زبان و ادبیات عرب مبذول داشته و به زبان فارسی چندان اعتنا نکرده‌اند، انتقاد کرد. اما اینک فارسی با پشتکار همان دانشمندان در ایران تبدیل به زبان علمی شده است. این انتقاد به جامعهٔ علمی گیلکی‌زبان نیز وارد است.

طبق آنچه که جلال‌الدّین همایی می‌گوید و نگاه ما، وقتی تمام این سال‌ها را از مدنظر بگذرانیم می‌بینیم که جامعهٔ علمی گیلکی‌زبان بیشترِ سعی و کوشش خود را در زبان‌های بیگانه صرف داشته‌است و پاره‌‌ای از ایشان زبان گیلکی را ناتوان می‌پندارند. در صورتی که اگر آنان همهٔ زحمت و رنج خود را برای قواعد گیلکی متحمل شده بودند، صرف و نحو و معانی و بیان و لغتِ گیلکی نیز به حد کمال می‌رسید. بعضی می‌گویند گیلکی زبان علمی نیست. چرا نیست؟ برای اینکه بدان توجه نداشته و در این زمینه کار نکرده و رنج و زحمت را بر خود هموار نساخته و در واقع نخواسته‌ایم که آن را زبان علمی سازیم. فرق است میان نخواستن و نشدن!


تصویر: متنی از یک مجله که اواخر دورهٔ قاجار و اوایل پهلوی منتشر می‌شده!

  • بخساد

گیلکی

نظرات  (۱)

تازه ای فقط فارسی نئه. قبل ٚ اینکه اۊرۊپای ٚ مئن سرمایه‌داری تازه ملت ؤ ؤازه کشور چاکۊنه، اینگیلیسی ؤ آلمؤنی ؤ فرانسه ؤ... محللی زبؤن محسۊب بنأبۊن ؤ گۊتن ای زبانؤن علم ؤ اندیشه به مۊناسب نئن. اۊ زمت یۊنانی ؤ لاتینی علم ؤ دین ٚ زبؤن بۊن. بأزۊن، تازه دؤلتؤن خۊشؤنخ زبؤنؤن' تنأگیتن ؤ اۊشؤن' پرورش بدأن ؤ تا تزنسن یۊنانی ؤ لاتینی أجی کلمه هأیتن ؤ ببردن خۊشؤن ٚ زبؤنز هضمگه (گوارش) ٚ دزگای ٚ مئن ؤ اۊشؤن ٚ جی مۊشتق چأگۊدن ؤ زبؤن' ورز بدأم تا وؤرز بأ.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی